Какъв би бил светът без авторски права?
ІІ
част
Оставам
с
впечатлението,
че
читателите
не могат да
разберат, че
говорим за
защита на авторски
права в
Интернет. В
момента не се
интересуваме
от копията на
физически
носители
(книги,
дискове, авторската
картинка в обвивката
на шоколадчето).
Говорим
единствено и
само за
интелектуалните
кражби в
Интернет.
Там, където с Сopy&Рaste
изчезва дори
името на
автора и под
него доволно
се мъдри
името на Пешо
от Перник, (предложен
вече от
съобразителни
читатели).
Ще
илюстрирам
темата с един
действителен
случай по
едно
българско
съдебно дело,
в далечната
2004г., когато
"Интернет-а
беше млад".
Действието
се развива на
територията
на София,
където е
създаден
уебсайтът
(портал) и
където е
регистрирано
дружеството
на
потърпевшите,
Габрово,
където се
гледа делото
в районния
съд като
първа
инстанция, защото
нарушителят
живее именно
там, Велико
Търново,
където се
произнесе
втората
инстанция (Апелативния
съд) и отново
София, където
българският
Върховен съд
(тогава
наричан все
още Върховен
съд на РБ,
сега – ВКС,
Върховен
касационен
съд) потвърди
без много-много
да му мисли апелативното
решение.
Сухите
факти.
Представете
си, че Вие сте
на мястото на
засегнатата
страна. Имате
революционна
идея да
инвестирате
в уебсайт, в
който да
предложите
на своите клиенти
едновременно
много на брой
електронни
услуги.
Нямате
никаква
представа
как ще
реагират
хората на
тази Ваша
доста екстравагантна
в 2004г. идея.
Въпреки
риска от похарчените
десетина
хиляди лева
(за софтуер, дизайн,
счетоводител,
правни
консултации за
общите
условия и пр.),
Вие сте
щастливи,
защото имате
иновативна,
рискова идея
и с вълнение
следите как
ще реагират
вашите клиенти
на тази
щуротия в
Интернет. И
те реагират
толкова
единодушно,
категорично,
че мнозина дори
си купуват
компютри, за
да ползват
новата
удобна система
(особено онлайн
борсата и
форума). Вие
сте щастливи,
развързвате
кесията и
регистрирате
търговската
си марка в 14
страни в
Европа и
света. Вие
сте горд притежател
на уебпортал
и търговска
марка, оценена
през 2004г. на 300 000
лева.
Никак
не е лошо,
нали? Да ама
не. Става
лошо, когато
след по-малко
от месец в
мрежата
лъсва копие
на Вашия
сайт, в който
се мъдрят
подредени
Вашите бази
данни, пълни
с имената на
всичките ви клиенти,
с откраднати
бланки,
интерфейс и
всичко, което
може да се
открадне с Сopy&Рaste. Ама
какво става?
Защо така? Не
е честно?
Не
е, никак дори
като се има
пред вид, че
хитрушко от
Габрово не е
платил 1 лев и
на всичко
отгоре
предлага
същата
услуга
БЕЗПЛАТНО.
Вие
какво бихте
направили? Ще
махнете с ръка
безгрижно и
ще кажете:
„Ех
ама и вие
пирати, лоши
момчета
такива! Не правете
повече така.
Не е хубаво.”
И
те ще вземат
да ви
послушат, да
се засрамят и
да свалят откраднатия
сайт. В
живота не
става така.
Става
другото.
Дългият път
към Голгота,
към спасението,
което хората
очакват да
намерят в съда.
Намериха ли
го нашите
добри и
честни хора?
Не разбира
се. Това се
случва само в
холивудските
филми.
Какво
направи
съдът ли?
·
Оправда
пирата.
Намери, че
този пират не
е нашия
пират, защото
името на
регистранта
на крадливия сайт
не било
същото. Съдът
не прие
нашите
доказателства,
нито
уверенията
на вещите
лица, че данните
по регистрацията
могат да се
променят.
·
Другото
умно нещо,
което
заключи
съдът е, че
базите данни
не били обект
на
авторското право,
не се
нуждаели от
закрила и
търговецът
трябвало да
намери начин
как да си
защити информацията.
·
Освен
това, ако не
знаете HTML не
било
програмен
код, а „описателен
език”. Така
каза
експерта на
пирата и
съдът взе, че
хвана вяра
тъкмо на
него. Нищо че
другите двама
експерта не
бяха точно на
това мнение.
·
Освен
това съдът
попита „Какво
е това
търсачка?”.
Експертите
търпеливо се
опитаха да
обяснят с
думи, знаци и
жестове
какво е това
търсачка, какво
търси и как
го намира в
Интернет.
Простили
сме отдавна
фаталното
неразбиране
на съда по
това дело.
Въпреки
изложеното
пространно
становище от
университетски
преподаватели
по авторско
право, на
които още веднъж
благодаря за
професионалната
подкрепа.
Да,
добрите хора
загубиха
битката в
съда, но
спечелиха
търговската
битка. Така
става в живота.
Само с
крадене не се
живее, нито
се преуспява.
Иска се нещо
повече от
това. Нарича
се
иновативно
мислене.
Кураж, да
пилееш пари
на вятъра в
съдебни дела
след като от
самото
начало си
наясно, че няма
шанс да
спечелиш
тази битка.
Не и тогава, в
2004г. когато, ще
си послужа с
думите на
великия
Маркес: „Светът
[Интернет]
беше толкова
скорошен, че
много неща
нямаха име, и
за да ги
споменават, трябваше
да ги посочват
с пръст.” (Сто
години
самота,
Габриел
Гарсиа
Маркес).
Приравняването на плагиатството с пиратството е логическа грешка.
ОтговорИзтриванеМного ясно, че всеки с акъла си ще е против плагиатството.
Интернет-пиратството, обаче, е тотално различно нещо, като причините за това са толкова очевидни, че направо ми е неудобно да ги пиша.
Плагиатството е друго име за кражба. Хайде стига с този романтичен ореол на пиратството. Нима не разбирате, че да си пират днес е модерно. Показваш се като много отворен тип. Един вид - вижте ме колко съм готин, крадете, плячкосвайте. Лесно е да се правиш на много свесен тип ида кокетираш с това, когато вече си натрупал милиони от продажби на книги, дискове и пр. (Паолу Коелю). Това е чудесен начин днес да те забележат, особено ако читателите са те позабравили. Точно толкова очарователно като холивудските гангстери от филмите. Само че да ги гледаш на кино, да се случва на другите, но не и на теб.
ИзтриванеПо своята същност пиратството винаги е било и си остава кражба. Друг е въпросът защо хората симпатизират на пиратите. Това е друга история...
Никакъв романтичен ореол няма пиратството, не знам как го измисли това. Все едно да кажеш, че рязането на хляб има романтичен ореол...
ОтговорИзтриванеА общото между пиратството(аз си свалям новия албум на Metallica) и плагиатството(аз представям песните в новия албум на Metallica като мое лично творчество, за да печеля от това) има огромна разлика.
О.Г.Р.О.М.Н.А.
Още нещо. Развлекателната индустрия в България ИЗПОЛЗВА торент-тракерите като място за реклама. Сериозно говоря. В момента на заглавната страница на arenabg.com има реклами на два филма. Хайде кажи ми като торентите пречат на продажбите на филми, ЗАЩО де факто филмовите разпространители наливат пари в тракерите?
Няма логика в това, особено като се вземе предвид фактът, че спонсорите на арената биват редовно привиквани на разпит от Явор Колев и пасмината му.
Защо постоянно теглиш към торент-сайтовете? И децата знаят, че торентите са отговор на неадекватното пазарно поведение на Холивуд към потребителите им в Интернет, които растат с всяка секунда. Голямо момче си, нали разбираш, колко дълъг е синджирът на тази индустрия? Филмче, киносалон, мазни пуканки, някое донатче ще си купиш, не две, а 20 в едно. Пиратството трябва да е контролирано, както винаги е било, във всички епохи. Каквото е в България в момента. Никак не е трудно на щурмоваците на А.Колев да се разправят и с Арена и със Замунда. Но те си процъфтяват, защото са на ръба на закона.
ИзтриванеПиратството само ще ускори гибелта на неадекватната система за авторски права, която безумно оскъпява един творчески продукт. Ще кажа и друго. Кой ще измести Профон и подобни организации? Гугъл, който събира парите на хората от реклами, от продажби на книги и други работи. За всичко се иска време. Болният въпрос е как правото да сложи ред в тази бъркотия и всички да са щастливи. Като в холивудски филм. Без закони става хаос, гилотини, девети септември и т.н.
Защо постоянно теглиш към торент-сайтовете?
Изтриване______
Защото те са средството за пиратство в момента.
А че без закони става хаос съм съгласен. Само че ако ще изместваме законите, за да поставим техниките за пиратстване на развлекателни продукти извън тях, по-добре да не си губим времето. Станат ли окончателно незаконни торентите, ще изникне някаква вратичка за някаква друга технология, която ще е законна. Например магнитите, при които на сървърите няма абсолютно никакви файлове, само код.
Болният въпрос е как разпространителите да намерят начин да използват пиратството, след като не могат да го победят. На Колев идиотите не могат да направят нищо срещу арената и Замунда, при положение, че сървърите на сайтовете не са в България.
Дистрибуторите могат, например, да сключат договор с по-големите сайтове и да взимат част от печалбата им, както и да се погрижат да няма вървящи в момента на екран филми. Примерно.
Могат да намерят начин да предложат достатъчно добра алтернатива в качествено отношение на достатъчно добра цена - т.е. възможност за законен даунлоуд на филми при подходящи условия. Но не го правят.
Могат да потърсят начин да използват пиратството, вместо да го демонизират. Но решението как да стане това е тяхно, не трябва нито да се иска, нито да се търси от потребителите. Това би било все едно готвач да иска от клиентите в ресторанта си нови рецепти. Просто не става.
Много ми допада последния ти коментар...
ИзтриванеНадявам се, че след толкова изписани думи и уж някакво противостоене в становищата, разбираш че става дума не за технологиите тук, а за нагласите на хората. Както можеш да проследиш в коментарите по І част, на хората им харесва безплатното, без значение какво е качеството. Дали парфюмът мирише на ракия или на каквото трябва да мирише, за да е го наричаме парфюм и да не го пием по погрешка със сгряваща напитка. Идеята е, че изкуството, голямото, стойностното изкуство си има цена и тя, цената, рано или късно трябва да бъде заплатена по достойнство. Например, френските импресионисти - хората са им се присмивали в началото, шумно са се подигравали на техните картини в изложбените салони, отказвали са да ги купуват и да плащат зя тях. Но после, сам знаеш продължението. Ако тези хора са се отказали от своето изкуство и са се огънали да продават на безценица, никога нямаше да създадат това, което са създали и тяхната революция в изобразителнотото изкуство никога нямаше да се състои и още щяхме да сме в неподвижното безмълвие на средновековното изкуство, изпълнено с анемични, безкръвни образи на хора, уплашени до смърт от Бога.
Ако хората се научат да плащат за изкуството, без значение дали е с sms, абонамент, или от разпродажба на книги (имам луксозно издание на Шекспир, купено за 2 лева! от книжарницата), или по какъвто и да е друг начин, значи всичко е наред, светът е все още добро място за живеене и изкуството няма да умре. Без изкуство, няма живот, поне за мен.