картинка

картинка

Какво е дигиталната ера? Времето, в което живеем. Ежедневие, немислимо без компютър.

„Немислимо” ли казах? Грешка. Да се чете „непоносимо”.

Без значение дали е в каменната или в дигиталната ера, човекът си остава все същото кървящо и смеещо се същество. Гордо изправена маймуна, която с маймунджилъците си разсмива до сълзи Създателя си.

Като скромен член на това забавно общество, наречено човечество, ще споделям тук моите възторзи и черни мисли.

Ще се радвам да чуя и вашия глас.

сряда, 15 септември 2010 г.

ANTI-SPAM or PRO-SPAM

"НЕПОИСКАНО ТЪРГОВСКО СЪОБЩЕНИЕ", ДРУГОТО ИМЕ ЗА SPAM

Спомняте си филма Glengarry Glen Ross с Ал Пачино, Алек Болдуин и Джак Лемън за търговските агенти, които трябваше да продадат невъобразимо количество застраховки на хора, чийто единствен грях е доверчивостта, примесена с наивност. Населението като клиенти беше разделено на райони. Най-добрите райони със списък на адреси с потенциални клиенти се раздаваха на „отличниците”, агентите с най-много продажби и приходи за компанията. Наградата за най-успешния търговец? Един страхотен, лъскав, чисто новичък Cadillac Eldorado.

Днес, в дигиталното хилядолетие, продажбите не са се променили съществено. Добрият стар директен маркетинг отново е актуален. Променило се е единствено средството за комуникация. Вместо директно позвъняване на вратата, пълнене на пощенските кутии с брошури или по-дискретното позвъняване по телефона, търговските агенти днес ни атакуват по личните и професионални мейл-адреси. Откакто личните ни данни се превърнаха в стока, търгувана под формата на списъци, които се продават на маркетинговите компании срещу солидно заплащане, положението се влоши драстично. Виртуалните ни пощенски кутии бяха направо взривени от десетки и стотици мейли, предлагащи ни Виагра, медикаменти, ъпгрейд, доставка на обяд за пет лева, махане на брадавици с лазерни технологии, курсове по грънчарство, ускорени уроци по ръченица и какво ли още не.

Спамърството се превърна в професия. Платена. Положението стана толкова неудържимо, че правителствата спешно приеха закони за ограничаване на пороя от нежелани реклами и търговски оферти, обединени в кратката думичка spam. Нормите, които трябваше да решат проблема, или поне да го редуцират в поносими размери станаха известни като „анти-спам разпоредби”.

България не остана по-назад и също прие своите норми със Закона за електронната търговия. Вместо да реши проблеми, българското анти-спам законодателство практически създаде проблеми, но на „добрите”, на жертвите на спама. Ето и малко примери за най-безумните разпоредби.

Чл. 6. (1) Доставчик на услуги, който изпраща непоискани търговски съобщения по електронната поща без предварително съгласие на получателя, е длъжен да осигури ясното и недвусмислено разпознаване на търговското съобщение като непоискано още с постъпването му при получателя”.

От цитираната разпоредба не става ясно дали с написването на НЕПОИСКАНО ТЪРГОВСКО СЪОБЩЕНИЕ (НТС) в полето Subject на мейла, търговецът се оневинява. Тъкмо поради тази двусмисленост и мъглявост на разпоредбата, спамът се унифицира като НТС и плъзна с нова сила към пощенските ни кутии.

Следваща проява на законодателно вегетарианство:

Чл. 6. (4) Забранява се изпращането на непоискани търговски съобщения на потребители без предварителното им съгласие”.

Именно този текст роди и прословутия бисер на адвокатската мисъл, добавен като гарнитура в мейлите за директен маркетинг:

„Съгласно Закона за електронната търговия този мейл е непоискано търговско съобщение. Вашият адрес е взет от публичното пространство. Ако не искате да получавате писма от нас, върнете писмо с тема "UNSUBSCRIBE".

Особено ме забавлява онази част с „публичното пространство”, каквото и да означава това.

Другата законодателна приумица, която докарва до лудост е свързана с онзи злополучен регистър към Комисията за защита на потребителите (КЗП) с дългото и скучно име ЕЛЕКТРОНЕН РЕГИСТЪР НА ЕЛЕКТРОННИТЕ АДРЕСИ НА ЮРИДИЧЕСКИТЕ ЛИЦА, КОИТО НЕ ЖЕЛАЯТ ДА ПОЛУЧАВАТ НЕПОИСКАНИ ТЪРГОВСКИ СЪОБЩЕНИЯ. Противно на нормалната логика на нормално мислещите хора, вместо в регистъра да се регистрират изключенията, т.е шепата фирми или ЮЛ, които желаят да получават спам, пардон, непоискани търговски съобщения, регистърът трябва да отбележи онези, които не желаят да ги спамят. Ами физическите лица? Какво да правят нещастните физически лица като за тях няма предвиден регистър, в който да се запишат? Ами, да станат незабавно юридически лица вместо физически такива.

Какви проблеми със спама се решиха с този закон? Никакви. Разпоредбите за т.нар. „непоискани търговски съобщения” в ЗЕТ на практика легализираха нежеланите съобщения.

За сведение, България далеч не е сред най-засегнатите страни от проблема spam. Не е дори в първата десетка. По данни на Sisko Systems за 2009г. в първата тройка влизат Бразилия – 7.7 трилиона SM (Spam Messages), САЩ – 6.6 трилиона SM и Индия с 3.6 трилиона. Един трилион е равен на един милион милиона и се изписва ето така – 1 000 000 000 000.

Няма коментари:

Публикуване на коментар