картинка

картинка

Какво е дигиталната ера? Времето, в което живеем. Ежедневие, немислимо без компютър.

„Немислимо” ли казах? Грешка. Да се чете „непоносимо”.

Без значение дали е в каменната или в дигиталната ера, човекът си остава все същото кървящо и смеещо се същество. Гордо изправена маймуна, която с маймунджилъците си разсмива до сълзи Създателя си.

Като скромен член на това забавно общество, наречено човечество, ще споделям тук моите възторзи и черни мисли.

Ще се радвам да чуя и вашия глас.

четвъртък, 16 юни 2011 г.

THE CHAIRMAN


Хуманист ли е Председателят? Как мислите?

В един от по-новите филми напоследък, на Големия шеф, дето постоянно ни гледа отгоре, му викаха Председателят. Нещо като СЕО, Управляващ  директор, само дето бордът, който ръководи е от един човек. Той е и Бордът и Управляващия. Председателят си има агенти, които обикновено по филмите сме виждали като ангели. Някои като обикновени хора. Някои с  криле, други,  без криле. Обикновено носят тъмни, добре ушити костюми. Виждали сме ги и като безмилостни агенти Смит, изпратени с мисията да унищожат всякакво неподчинение на Председателя. Тук долу, очевидно на най-ниското ниво на йерархията, а защо не и на еволюцията във Вселената, хората от Бюрото за Правилна Настройка на Хората, наричани още Ангели, или Агенти, слизат и се смесват с тълпата. Те изпълняват стриктно Неговите поръчки. На Председателя.

Да видим как Председателят се отнася към нас. Обича ли ни? Колко и как? Кои са му любимците? И за кои  не ме пука, ама никак даже.

Обича ли Председателят бедните?
Не откривам доказателства за такава любов. Бедните си остават бедни. Дори, някои да спечелят от лотарията, рядко, ама много рядко, накрая след като похарчат парите, пак си остават бедни. Грижи ли се Председателят за тяхната печалба? Праща ли им Агенти на съдбата, които да калибрират мозъците им, за да вземат правилните решения и да не профукат всичко? Никога! Никави агенти не се занимават с тях. Защо ли? Ами защото Председателят не се занимава със социално слаби индивиди. Той си има по-важни дела. Бедните да се оправят както могат.

Обича ли Председателят Болните?
Че кой обича болните, та и Председателя да ги обича? Откъде-накъде? Защо са се разболяли? Защо са позволили да станат слаби? Защо не са си пили витамините? Сами са си виновни. Защо да си губи времето Председателя да се занимава със скъпоструващи, безперспективни при това, операции по калибриране?  
„Не, категорично не можем да си позволим такива своеволия с бюджета. Въпросът е изчерпан.” – отсича Председателят ядосано.

Ами богатите? Обича ли Председателят, богатите?
И още как. Друго нещо са богатите хора. Знаят как да почитат Председателя. И най-важното, имат с какво да му засвидетелстват уважение. Харчат пари за нови църкви, разширяват стари, дават пари за благотворителност. Например, за ваксини на болните и бедните. Няма Председателят да се занимава с тях. Той е постоянно зает да обсъжда бюджета на операциите за спасяването на богатите.  Трябва да изправя фалирали банки на крака, да налива пари за нови и нови операции за калибриране на разбалансирани мозъци. Добре, че се грижи за богатите, та да има кой да се грижи за бедните и болните на Земята. И какво все се оплакват разни голтаци, че нямали храни и лекарства, нито питейна вода. Ами хуманитарните помощи? Ами базплатните лекарства? Ами милионите ваксини, които им се изпращат? Били им се разболявали децата от тях и умирали.
„Ей, ама неблагодарни хора, бе. – въздиша Председателят. Не стига, че не могат едни деца да нахранят, ами се и оплакват! Ще взема накрая да ги рестартирам. Докато чакам ваксините да ги довършат, ще дойде 20/12/2012 и мандатът ми ще свърши.”

Тъй рече Председателят и затвори очи. Той не обича да гледа надолу с отворени очи.


понеделник, 23 май 2011 г.

The Truth is Out There ...


Истината е някъде там...

Къде точно? 
Не и в серия на Досиетата Х. 
За истината говорим тук, не за въображението на холивудските сценаристи.

Можем ли да живеем с истината? 
Ние, хората. 
Струва си да отговорим на този въпрос.

Първата лъжа за деня започва веднага след първата чаша кафе. 
Верни помощници в лъжата относно външния ни вид и годините са магическите дамски сетове. Пълни са с патентовани изобретения за лъжи - фон дьо тен, коректори, удължители за мигли, изкуствени нокти колорирани според тоалета и настроението ни за деня. 
Петнадесет минути по-късно огледалото ни гледа учудено. 
Сякаш се пита „Къде изчезна моята сънена рошла?”  

Денят продължава с нови и нови лъжи. 
Усмивка за пред колегите. Усмивка тук, усмивка там. 
А истината е, че направо ни се плаче от последната сметка за парното; от грозната прическа, за която платихме вчера на алчната фризьорка (и за нея имаше усмивка, май); от бримката на чорапогащника, който обухме тази сутрин (добре, че имаме неразпечатан в бюрото, не ни е за пръв път); от опашката в КАТ (и днес не можахме да си презаверим акта).  
На кого се усмихваме цял ден и за какво? 
За да покажем на света, че сме още млади (Лъжа!). 
Че обичаме цялото човечество (Лъжа!). 
Че всичко ни е наред (Лъжа!).

Има ли в социума нещо друго освен лъжа? 
Да помислим малко.
В детската градина, после и в училище истината е крайно неуместна. 
От най-ранна възраст започваме да се приспособяваме към света с лъжи. 
Иначе, истината може да ви стовари само неприятности.  
Овладеете ли техниките на преписването, измислянето на легенди и митове за семейството и способностите си, създаването на подходящи връзки със силни и влиятелни покровители, вече сте направо готови за първото интервю за работа.  
Ако се усвои и развие, изкуството да се подреждат картинки пред очите на публиката, може да се капитализира изумително добре на панаира на суетата. Поучителна е историята на Аристотел Онасис за първата му инвестиция  в костюм и часовник, достатъчно добри, за да изглежда надежден и перспективен. 
Пътят на всеки забележително монетизиран успех не е друго освен хроника на най-убедителните лъжи.

Резултатът? 
Духовен безпорядък. 
Фотошоп на действителността. 
Шоколадов сладолед с вкус на сладолед и с вкус на шоколад.

Имаме ли нужда от истина? 
Несъмнено. 
Защото жадно я търсим. 
В изкуството, например. 
Искаме да слушаме музика, написана и изпята от някой с истински разбито сърце; да гледаме картини, нарисувани с кръвта на художника; да прочетем книга написана от някой като Кърт Вонегът, който си е съвсем истински писател. 
Същият, който написа [в A MAN WITHOUT A COUNTRY, 2005] , ето това:

„Електронните общества не изграждат нищо. Накрая оставате с празни ръце. Ние сме танцуващи животни. Колко прекрасно е да станеш, да излезеш навън и да направиш нещо. Ние сме тук, на Земята, за да се размотаваме насам-натам. Не позволявайте да ви разправят друго.”

Къде са днешните истински творци? 
За какво пишат? Какво рисуват? Какви са големите им идеи? 
„Акула в стъклена вана, пълна с формалдехид”, върховното произведение на Деймиън Хърст за няколко милиона долара. 
Изкуство? 
Каква лъжа!




петък, 22 април 2011 г.

SOUL & SPIRIT


Слагам слушалките на плеъра в ушите си.
Първо лявата. После по-дългата за дясното ухо. 
Не знам защо ги правят така, неравномерно дълги. 
Хайфистите казват, че било важно за звука. Така били проектирани, за всяко ухо. Доверявам им се. 
Приемам, че понякога и наглед еднакви, нещата могат да бъдат различни в невидимата си същност. 
Единственото, което искам, е да се настроя максимално добре, за да приемам всички възможни сигнали, които Вселената изпраща. 

Вече съм в гората, в моята гора. 
Глупости, гората не е моя. Това е просто най-близката гора до жилището ми. 
Най- зеленото омайно кътче, което ми е достъпно с десет минути ходене пеш. 
Мейси Грей пее в лявото и в дясното ми ухо Let You win

Замислям се дали винаги трябва да печелим надмощие над другите. 
Не е ли по-хубаво да оставяме понякога другите да печелят вместо нас? 
Един мъж ми разказваше веднъж как дядо му го учел да играе шах. 
И всеки път го побеждавал. Никога не му позволявал да спечели. Нито веднъж. Понякога имало сълзи.

Спомням си как моят татко ме учеше да играя на шах. 
И понякога, макар и много рядко, ме оставяше да спечеля. 
Тогава не разбирах победата си като проява на обичта на човек, който ми дава шанс да изпитам моментния триумф на победителя.
Някои позволяват на другите да печелят като губят битки нарочно. 
Други не.

Вървя по чакълената пътека в гората и се прехласвам от меката, нежна зеленина на дърветата и храстите. 
Мейси продължава да пее за своето великодушие, а моите мисли тръгват по нова пътека. 

Размишлявам за Великден, за саможертвата, за мъките и страданията. 
Кое в нас страда най-силно? 
Тялото, душата или духът? 
Първите две, мисля. 
Душа и дух са две думи за две различни неща. 
И на английски също ги различават– Soul and Spirit
Душата е същността на човека, онова което той съзнателно и несъзнателно подрежда в нея, като букет. 
Духът е Божественото в човека. 
Духът е величието на човека. 
Той не може да страда. 
Духът винаги тържeствува.

Затова и Великден за мен е най-величествения християнски празник. 
Защото олицетворява силата на духа. 
И тъкмо тази част в единството на Божественото, Духът, е онова което придава силата на Християнството. 
Именно заради него мога за миг да забравя безобразията, алчността и безчестието на „божиите служители на земята”.

Какво друго е пътят към Голгота ако не болезнен път в осъществяването на най-големите мечти? 
Постигнал ли е Божият син мечтата си да се жертва в името на спасението на човека? Да. 
Спасил ли е хората? 
Не. 

Мисля, че дори Бог не може да спаси никой, който не желае да бъде спасен. Написано да звучи като убийствена ирония, крилатото изречение-лозунг на Илф и Петров от „Златният телец” – „Спасяването на давещите се е дело на  самите давещи се!” всъщност е една сурова, кървава истина за живота. 

Спасението идва отвътре. 
Трябва да е силно като жажда, която непременно трябва да бъде утолена. 
Всеки ден ние трябва да спасим нещо, жертвайки друго. 
Да победим, или да оставим друг да победи вместо нас. 
Понякога трябва да оставим някой друг да победи. 
И това не означава непременно загуба за нас. 
Великодушието, саможертвата са победа на Духа.

четвъртък, 13 януари 2011 г.

The meaning of meaning



В живота на човека настъпва момент, когато подлага на съмнение всичко, което вижда, чува и усеща. 
Това е съмнение не в самите сетива, а в информацията, която те доставят на ума.
Какъв е смисълът да кажа това, след като никой няма да ме чуе? 
Отговорът е „Няма смисъл.”
Какъв е смисълът да отида на парти, след като няма да ми е забавно? „Няма смисъл.”
Какъв е смисълът да бъда добър човек, след като другите са лоши? „Няма смисъл.”
Какъв е смисълът да гласувам като всички политици са еднакви лъжци? „Няма смисъл.”
Какъв е смисълът да не хвърля фаса си на улицата след като всички останали ги хвърлят? „Няма смисъл.”
Какъв е смисълът да кажа истината, когато другите лъжат? „Няма смисъл.”
Какъв е смисълът да се трудя, след като с честен труд не се успява в живота? „Няма смисъл.”

Въпросите за смисъла на нещата ги задава ума ни. 
Същият този ум ни отговаря след като мигновено е обработил всички лъжи, разочарования, огорчения и горест, които сме складирали някъде в тъмния килер на душата си. 
Въпросът за смисъла се е родил с първата лъжа, която е отекнала в детската ни главица. И ако до този момент  сме били една безгрижна щастлива частица, която се носи ефирно в космоса, след раждането на въпроса за смисъла, мигновено сме натежали и сме се стоварили с всичка сила право на земята.

И така полека-лека стигаме до големия въпрос, въпросът на въпросите, въпросът за един милион долара
 – Какъв е смисълът на живота? 
Бам. Умът ни е сериозно затруднен с намирането на отговор. 
Ако се включи автоматичния отговор „Няма смисъл.” изпадаме в голяма беда. Горкият ум се поти, гърчи и с бясна скорост търси някакви клишета, с които да ни залъже. 
Семейството. Децата. Кариерата. Да оставиш принос към науката и други бла-бла-бла.
Животът няма смисъл. Смисълът на живота е самият живот. Това е най-блестящото хрумване на моя ум досега. Затова не можах да се сдържа и да не го споделя.

Но умът не мирясва дотук. 
Какъв е смисълът на смисъла?

Какво мислите?

понеделник, 18 октомври 2010 г.

ADIOS Facebook!

С този пост искам да кажа сбогом на Facebook като мрежа, от която имам нужда да изляза.

Искам също да кажа на всички мои скъпи Facebook-приятели, че казвам сбогом на мрежата, а не на приятелите.
Искам да се радвам на offline-присъствието на моите приятели.
Искам да изпия с тях чаша реално, топло и ароматно капучино; да ги прегърна, но не с виртуални, електронни прегръдки със снимки на сърчица, кученца с цветни герданчета и прочие sheets...

Мрежите винаги са ми изглеждали като ... мрежа. Нещо, с много видими и невидими нишки, в което се чувстваш като улов – омотан, оплетен, хванат. Като място, излизането от което изглежда трудно. В мрежата нищо не е истинско. Тя е измислена и напълно безполезна за приятелството. Нали не си въобразяваме, че любимата на всички ни Гага има истински 10 милиона приятели, толкова колкото са се абонирали за нейното мрежово приятелство. Хайде стига глупости!
Мрежата замества нещо истинско от което сме лишили.

Това е моят начин да подкрепя движението Slow Movement, което е за забавяне на темпото в побъркания от Updates, Upgrades и всякакви други видове Up’s наш свят.
Това означава, че харесвам домашно приготвения хляб повече от всеки друг, който ми предлага Billa; че намирам повече красота в меленето на кафе с метална кафемелачка с ръчка вместо с бутон; че умирам за зеленчуци, откъснати от градината, същите като онези от райската градина на татко; че намерената в парка детска кърпичка на мечета ме трогва повече от снимка, публикувана във Facebook.

Това е моят начин да изразя несъгласие с начина, по който Facebook записват и услужливо предоставят всякаква информация за нас на всеки, който има власт върху тях.
Това е моят начин да изразя любовта си към печатните книги с илюстрации и да кажа колко силно мразя телевизията.
Това е моят начин да продължа да харесвам себе си, а не виртуалното си огледало в социалната мрежа.
Това е начинът да продължа да харесвам приятелите си такива каквито са в действителност, със сенки под очите, с бръчки, без Photoshop.

За всички приятели, на които ще липсвам в мрежата, нека просто да ми се обадят, или да ми пишат. Може и по старомодния начин - с плик и марка.

До нови срещи на всички мои скъпи Facebook-приятели.

Блогът ми остава.

        

събота, 9 октомври 2010 г.

In Memoriam: John Lennon

За какво щеше да пише Джон Ленън ако беше жив днес?


Белият мъж, който обяви жената за негърът на света, би трябвало да изпита неудобство да напише думата „негър”. Просто думата днес не е политически коректна, според журналистическите клишета. Опитвам се да си представя какво би предизвикало честното му перо в днешни дни, в тези времена. Какво би го очаровало и какво разгневило?

Мисля, че би му харесало споделянето в Интернет, блоговете, електронната поща, Google, може би Ipod-а, триизмерното кино, плазмените телевизори, дистанционните с които управляваме всичко без да ставаме от дивана, пералните със сушилня, екологичните движения, видимият край на епохата на бензина и бензиновите хора, клубовете за защита на животните и аз не знам какво още...

Какво не би му харесало в нашия модерен високотехнологичен живот днес?Със сигурност няма да му хареса замърсената вода и храна, които поемаме ежедневно. Липсата на девствени гори и кътчета, останали незастроени от вездесъщи предприемачи. Няма да му харесат и бетонните крайбрежия и бетона в мисленето на политиците. Със сигурност щеше да напише нещо за екологичната криза в Мексиканския залив. Досещаме се какво би написал за замесените в катастрофата корпорации.

Какво ли би казал за музикалната дива Гага? Слава богу, че не доживя епохата Гага! Какво друго ни остава, освен да препрочетем отново стиховете му и да послушаме музиката му.

САКАТА ДУША
Джон Ленън

Лъскай чепици, костюмче носи,
готин изглеждай, разресвай коси
и зад усмивката скривай ти лик.
Няма да скриеш - не, не греша! -
щом си саката душа.

Слагай си маска и грим и цял век
се убеждавай, че и ти си човек,
връзка носи, ако щеш - и яка.
Няма да скриеш - не, не греша! -
щом си саката душа.

Котката ти има девет живота -
нейни са и деветте.
Твоят е само един,
кучешки твоят е, ама не на шега.
Мамо, я виж отвън!

И химни пей, и по черкви ходи,
и според кожата ми ме съди.
Прави се на мъж и живей във лъжа.
Няма да скриеш - не, не греша! -
щом си саката душа.

неделя, 19 септември 2010 г.

WHAT'S MUSIC GOT TO DO WITH IT?

Формата напълно облада съдържанието. Поне в музиката е факт.

Опитайте се да слушате Лейди Гага без да я гледате. Трудно е!

Стефани Джоан Анджелина Германота, известна под името Лейди Гага стана първата жива знаменитост с над 10 милиона почитатели във Facebook.

Какво точно представлява музикалното явление Гага?

Може би лудост без граници? Доскоро имах само подозрения за това, но те се потвърдиха триумфално от различни новини за самата Гага:

* Лейди Гага падна пред смаяните погледи на феновете си, пристигайки на Лондонското летище Хийтроу. Причината? Неимоверно високите платформи на обувките, върху които се беше покачила;
* Лейди Гага беше спасена от задушаване от служители на летище Хийтроу. Причината? Част от облеклото, представляваща жълта лепенка скоч, омотана върху участъци от тялото на звездата. Оказването на помощ се изразило в отлепяне и освобождаване от т.нар. дреха. Тялото й под пристегнатите участъци било посиняло от липсата на кръвоснабдяване;
* Лейди Гага отмени концерт в Индиана. Причината? Минути преди да излезе на сцената, колабирала в гримьорната си;
* Лейди Гага е постъпвала в болница шест пъти през изминалата година. Причината? Драстични диети. Поне така твърди бившия й мениджър
* Лейди Гага и поп-кралицата Мадона се сбиха в предаване по американската телевизия Ен Би Си в шоуто “Събота вечер на живо” и направиха зрелище пред очите на милиони американци;
* Лейди Гага позира в костюм, направен от дебели парчета червено сурово месо на корицата на японското списание Hommes Vogue. В облекло от същия материал тя се появи и на церемонията по връчването на наградите MTV Video Music Awards 2010. Идеята на „суровия” сценичен костюм била, че всъщност тя не била просто едно парче месо.

Най-новите идеи на звездата са още по-шокиращи. Направо некромански. За да направи изпълненията си по-зрелищни, тя замисля да изложи на сцената консервирани трупове за декор на концерта си в Лас Вегас през март следващата година.

Странностите на Лейди Гага са си нейна работа. И не съвсем. Истинската скръбна вест за музиката е, че тя си тръгна от MTV Video Music Awards 2010 с 8 от 13-те награди, за които бе номинирана. Рекордът все още държи Питър Гейбриъл с 9 награди през 1987 за революционното си видео Sledgehammer. Повечето от наградите на Гага са за видеото към песента Bad Romance - Видеоклип на изпълнителка, Поп видеоклип, Денс видеоклип, Режисура, Постпродукция и Видео на годината. Получи и награда за Най-добра колаборация за песента си с Бийонсе.

Какво общо има с музиката това? Почти нищо. Може би всъщност става дума за видеоявление. Това звучи успокоително.