Какво е дигиталната ера? Времето, в което живеем. Ежедневие, немислимо без компютър.
„Немислимо” ли казах? Грешка. Да се чете „непоносимо”.
Без значение дали е в каменната или в дигиталната ера, човекът си остава все същото кървящо и смеещо се същество. Гордо изправена маймуна, която с маймунджилъците си разсмива до сълзи Създателя си.
Като скромен член на това забавно общество, наречено човечество, ще споделям тук моите възторзи и черни мисли.
Случва
се и на най-отчаяните оптимисти, които живеят в страната,
където тревата, къщите, птиците, всичко е розово.
Случва се на всеки - да загуби вяра в хуманността, в смисъла
да отстояваш ценностите, които я
утвърждават.
Това са онези „лоши чернилки”, които те връхлитат с или
без причина.
При някои това отчаяние е толкова разтърсващо и
безвъзвратно, че отнемат дори живота си.
При други, които не успяват да го преодолеят, ден след
ден, отчаянието им се превръща в отрова, която убива околните, попарва като слана
всяка светла мисъл, усмивка и порив за живот. Депресиращо е да общуваш с такива
хора.
Тяхното лечение е работа на писателите,
музикантите, художниците, които ни продават или просто подаряват своето
вдъхновение, разкрасяват действителността с розови пейзажи, любовни сонети или
просто честно ни казват, че светът е това, което виждаме, вкусваме, вдишваме.
Ни повече, ни по-малко. Но в него има всичко. И няма
място за отчаяние.
И най-черните облаци отминават. След залеза, идва
изгрева.След зимата идва пролетта, а после и щедрото лято ...
Познавате ли хора, които повдигат и най-падналият духом
само с усмивката си?
Хора, които разсейват черните облаци с весела шега, с топла
прегръдка или бонбон, изваден внезапно от джоба?
Срещала съм и продължавам да срещам такива хора. На
най-неочаквани места.
Харизматични. Хора, които вдъхновяват и повдигат духа
на по-малодушните.
Тези хора не са непременно художници или поети, нито
някакви интелектуални титани, уморени да показват представлението си (произведенията
си) на преситената от фокуси тълпа.
В тази галерия от лица има обаче и съвсем истински гении,
какъвто несъмнено е Айнщайн.
Любопитно бе да узная, че на г-н Айнщайн са изпращали
писма с молба за съвет много и най-различни хора.
Освен носител на Нобелова награда, автор на фундаментални
научни теории, блестящ математик или просто един красив ум, Албърт Айнщайн е
бил и харизматична личност, която е вдъхновявала много хора по света със своето
остроумие и съпричастност към всички възможни проблеми в живота.
Педантично и отговорно, Айнщайн е отговарял на тези
писма.
Едно от тях и други такива вдъхновяващи писма са публикувани
в световноизвестния литературен блог на Мария Попова (една забележителна
българка в Ню Йорк)тук.
Писмото на г-жа Андерсън до Албърт Айнщайн съдържа въпрос за
смисъла на човешкия живот.
Отговорът на Айнщайн:
"На въпроса "Защо?"
в сферата начовешкотоелесно да се отговори:да създадем удовлетворение засебе си иза другихора.В сфератаизвънчовешкотовъпросътняма смисъл."
По въпроса за смисъла на живота, ето още едно мнение от
други блестящи умове:
В страстната седмица, когато Духът демонстрира победата
си над тленността на тялото, светът се прощава с един истински Светец на
Словото.
Напусна ни Магьосникът на думите и световете, нарисувани
с думи – Габриел Гарсиа Маркес. Или
просто - Габо.
Новината за кончината му не е изненада за всички, които с
тревога следяхме новините за влошаващото му се здраве през последните години. И
все пак ... Съкрушена съм.
Маркес беше истинско въплъщение на свободния дух на гения. Книгите му, пълни с
изумителни истории и персонажи, разкриваха пред смаяните ни погледи цели
светове, създадени от въбражението на един човек. Човек като нас. И не съвсем.
За мен няма по-хубава книга („Сто години самота”)за
смисъла на живота, за превратностите и лъкатушенията на съдбата, за духа на
човека, за благословията и проклятието да бъдеш човешко същество, за самотата
на човека в претъпканата ни с всичко Вселена.
Избрано от книгата
„Светът беше толкова скорошен, че много неща нямаха име, и
за да ги споменат, трябваше да ги посочват с пръст.”
„Полковник Аурелиано Буендиа вдигна трийсет и две
въоръжени въстания и ги загуби всичките. От седемнайсет различни жени му се
родиха седемнайсет сина, които бяха избити един след друг, само за една нощ, преди най-големият да
навърши трийсет и пет години. Измъкна се от четиринайсет атентата, от седемдесет
и три засади и от един взвод за разстрел. Оцеля от един товар стрихинин в
кафето, който би стигнал да убие кон. Отхвърли Ордена за заслуги, даден му от
президента на републиката. Стигна до главнокомандуващ революционните сили, с
юрисдикция и власт от едната граница до другата, и и стана човекът, от когото
най-много се страхуваше правителството, ала никога на позволяваше да му правят
снимки. Отклони пожизнената пенсия, която му предложиха след войната, и преживя
до старини от златните рибки, които майстореше в работилницата си в Макондо.”
„След много години смърт, толкова силна беше скръбта по
живите, толкова належаща нуждата от общуване, толкова ужасяваща близостта до
другата смърт, която съществува вътре в смъртта, че Пруденсио Агилар накрая
обикна най-злия от враговете си”.
„Тогава започна вятърът, хладен зараждащ се, пълен с
гласове от миналото, с шушнения на някогашния здравец, с въздишки от
разочарования, предхождащи най-упоритите носталгии.”
„Макондо беше вече страхотна прашна вихрушка и развалини,
запращани от гнева на библейския ураган, когато Аурелиано прескочи единайсет
страници, за да не губи време с прекалено известни факти, и да почне да разчита
мига, който изживяваше, да го разчита заедно със самото изживяване, да
пророкува сам на себе си, в самото разшифроване на последната страница от
пергаментите, сякаш се гледаше в някакво говорещо огледало.”
от Маркес:
“Никога не се разделяй с усмивката си, дори и когато ти е тъжно, ...
откъде да знаеш, може някой в този момент да се влюби в нея.”
“Не плачи, когато всичко свърши, усмихни се, че нещо ти се е случило.”