картинка

картинка

Какво е дигиталната ера? Времето, в което живеем. Ежедневие, немислимо без компютър.

„Немислимо” ли казах? Грешка. Да се чете „непоносимо”.

Без значение дали е в каменната или в дигиталната ера, човекът си остава все същото кървящо и смеещо се същество. Гордо изправена маймуна, която с маймунджилъците си разсмива до сълзи Създателя си.

Като скромен член на това забавно общество, наречено човечество, ще споделям тук моите възторзи и черни мисли.

Ще се радвам да чуя и вашия глас.

събота, 11 февруари 2012 г.

DREAM CITY

Има такъв град. Името му е Aurovill (Градът на Зората) 


Може би сте чували за Ауровил? Ако не сте, това може би ще ви е интересно. 
Ауровил е първата спирка в разписанието на моята нова рубрика Spiritual Journeys
За щастие тези духовни пътешествия не изискват нито кола, нито бензин, нито дори пари. Приятно пътуване!




Ауровил е основан на 28 февруари 1968 г. от легендарната Мира Алфаса като символ на единение между хората. На церемонията по освещаването му са присъствали делегати от 124 държави (всички независими държави по това време), които полагат  шепа пръст в урна с формата на лотос в центъра на бъдещия град. Градът се намира в щата Тамил Наду, близо до Пондичери в Южна Индия. В момента там живеят около 2300 души в стотина поселения, разпръснати върху 20 квадратни километра,които носят английски, санскритски, френски и тамилски имена, като например Аспирейшн (стремеж), Арати, Ла Ферм и Исаиамбалам.



Градът на зората е въплъщение на идеите на Шри  Ауробиндо, индийски революционер, философ, писател и духовен учител, един от лидерите на ранното движение за Независимост на Индия от Британско господство. Сърцевината на неговата философия е еволюцията на съзнанието. Негов духовен съратник и продължител на идеите му става легендарната Мира Алфаса, наричана Майката или Мер ("Океан" на френски език). Родена в Париж в семейство на банкер, с баща от турски произход и майка-египтянка, Мира се среща с Шри Ауробиндо за първи път през 1914 г. в Пондичери, по повод нейното сътрудничество за редактирането на месечното философско печатно издание Ариа, издавано от Шри Ауробиндо. Избухването на първата световна война я принуждава  да напусне Пондичери, и в продължение на няколко години живее в Япония, където се запознава с поета Рабиндранат Тагор. По-късно се завръща в Пондичери и се установява там окончателно през 1920 г. Мира  вярва, че „човекът е преходно същество” и смята, че експерименталния „универсален град” би спомогнал за „напредъка на човечеството към неговото прекрасно бъдеще чрез приобщаване на хората с добра воля и стремеж към по-добър свят.” Мечтата на Мира Алфаса е да създаде място, където човечеството да търси Божественото без притесненията за храна и подслон. Алфаса иска място, където „нормални хора” от целия свят биха могли да живеят заедно в прогресираща хармония, място, където хората да могат да търсят духовност и да я носят по света.
Тя нарича това място Ауровил или Градът на Зората 
Майката също вярва, че такъв универсален град ще допринесе решително за възраждането на Индия. Правителството на Индия подкрепя идеята за този град и през 1966 г. ЮНЕСКО кани всичките си членове да вземат участие в развитието на Ауровил.
Хартата на града има само 4 точки:
1. Ауровил не принадлежи на никого в частност. Ауровил принадлежи на човечеството като цяло. Но за да живее в Ауровил, човек трябва да е готов да служи на Божественото Съзнание.
2. Ауровил ще бъде място за непрестанно обучение, на постоянен прогрес и неувяхваща младост.
3. Ауровил ще бъде мостът между миналото и бъдещето. Използвайки всички открития на духовния и материалния живот, Ауровил смело ще върви към бъдещето си
4. Ауровил ще бъде място както за материални, така и за духовни изследвания
за едно живо въплъщаване на едно съвсем реално Човешко Единство.

Градът е отворен за посетители и предлага програми за духовно просветление, постигане на вътрешен мир и хармония в Университета за човешко единство.

Повече за архитектурата, основателите, хората, населяващи града, тук:
http://www.auroville.org/index.htm 

В основите на града има и шепа пръст от нашата българска земя. 

*За тази публикация са използвани статии от Wikipedia.

 

четвъртък, 9 февруари 2012 г.

Does Google Love Cookies?






Обичат ли в Гугъл бисквитки? 







Ако обичате Гугъл заради:

Авангардния дизайн на техните офиси


Повече за офисите на Гугъл в Европа тук: 
http://www.home-designing.com/2009/10/googles-offices-from-around-europe   

Или заради политиката им към своите хора, наричани в други компании „човешки ресурси”. 
Очевидно, в Гугъл смятат хората освен за „ресурси”, които генерират принадена стойност, също и за същества, които имат нужда от човешки условия на труд, разбиране и усмивка. Ако главата ви се претовари от бачкане, можете да покарате колело по коридорите в просторните офиси на Гугъл или да разтоварите с малко билярд. 
В списъка на 100-те компании, в които се работи най-добре, Гугъл  оглавят листата като безспорен фаворит. 
Подробности тук: 

Ето Ви още една, скорошна причина да харесвате Google -

Те публикуваха своите правила и разкриха публично политиката си за личните данни, които събират от нас. Въпреки резервите си към разпоредбите на Директива 136/2009, наричана шеговито „Бисквитената директива” (http://eurlex.europa.eu/Notice.do?val=505868:cs&lang=bg&list=505868:cs,488924:cs,489068:cs,&pos=1&page=1&nbl=3&pgs=10&hwords=), която цели по-ефективна защита и поверителност на личните данни на интернет потребителите
Гугъл е в крак с изискванията на европейското законодателство и вече публикува своите актуализирани правила и общи условия.

Поради важността на тези промени и в частност на новата директива, засягаща както потребителите, така и всички, юридически и физически лица, които събират, съхраняват и обработват лични данни в Интернет, ще отделя специален пост, или серия от публикации по темата.



вторник, 7 февруари 2012 г.

COPY & PASTE ІІ


Какъв би бил светът без авторски права?

ІІ част


Оставам с впечатлението, че читателите не могат да разберат, че говорим за защита на авторски права в Интернет. В момента не се интересуваме от копията на физически носители (книги, дискове, авторската картинка в обвивката на шоколадчето).

Говорим единствено и само за интелектуалните кражби в Интернет. Там, където с Сopy&Рaste изчезва дори името на автора и под него доволно се мъдри името на Пешо от Перник, (предложен вече от съобразителни читатели).

Ще илюстрирам темата с един действителен случай по едно българско съдебно дело, в далечната 2004г., когато "Интернет-а беше млад".

Действието се развива на територията на София, където е създаден уебсайтът (портал) и където е регистрирано дружеството на потърпевшите, Габрово, където се гледа делото в районния съд като първа инстанция, защото нарушителят живее именно там, Велико Търново, където се произнесе втората инстанция  (Апелативния съд) и отново София, където българският Върховен съд (тогава наричан все още Върховен съд на РБ, сега – ВКС, Върховен касационен съд) потвърди без много-много да му мисли апелативното решение.

Сухите факти. Представете си, че Вие сте на мястото на засегнатата страна. Имате революционна идея да инвестирате в уебсайт, в който да предложите на своите клиенти едновременно много на брой електронни услуги. Нямате никаква представа как ще реагират хората на тази Ваша доста екстравагантна в 2004г. идея. Въпреки риска от похарчените десетина хиляди лева (за софтуер, дизайн, счетоводител, правни консултации за общите условия и пр.), Вие сте щастливи, защото имате иновативна, рискова идея и с вълнение следите как ще реагират вашите клиенти на тази щуротия в Интернет. И те реагират толкова единодушно, категорично, че мнозина дори си купуват компютри, за да ползват новата удобна система (особено онлайн борсата и форума). Вие сте щастливи, развързвате кесията и регистрирате търговската си марка в 14 страни в Европа и света. Вие сте горд притежател на уебпортал и търговска марка, оценена през 2004г. на 300 000 лева.

Никак не е лошо, нали? Да ама не. Става лошо, когато след по-малко от месец в мрежата лъсва копие на Вашия сайт, в който се мъдрят подредени Вашите бази данни, пълни с имената на всичките ви клиенти, с откраднати бланки, интерфейс и всичко, което може да се открадне с Сopy&Рaste.  Ама какво става? Защо така? Не е честно?

Не е, никак дори като се има пред вид, че хитрушко от Габрово не е платил 1 лев и на всичко отгоре предлага същата услуга БЕЗПЛАТНО.

Вие какво бихте направили? Ще махнете с ръка безгрижно и ще кажете:

„Ех ама и вие пирати, лоши момчета такива! Не правете повече така. Не е хубаво.”

И те ще вземат да ви послушат, да се засрамят и да свалят откраднатия сайт. В живота не става така. Става другото. Дългият път към Голгота, към спасението, което хората очакват да намерят в съда. Намериха ли го нашите добри и честни хора? Не разбира се. Това се случва само в холивудските филми.

Какво направи съдът ли?

·         Оправда пирата. Намери, че този пират не е нашия пират, защото името на регистранта на крадливия сайт не било същото. Съдът не прие нашите доказателства, нито уверенията на вещите лица, че данните по регистрацията могат да се променят.

·         Другото умно нещо, което заключи съдът е, че базите данни не били обект на авторското право, не се нуждаели от закрила и търговецът трябвало да намери начин как да си защити информацията.

·         Освен това, ако не знаете HTML не било програмен код, а „описателен език”. Така каза експерта на пирата и съдът взе, че хвана вяра тъкмо на него. Нищо че другите двама експерта не бяха точно на това мнение.

·         Освен това съдът попита „Какво е това търсачка?”. Експертите търпеливо се опитаха да обяснят с думи, знаци и жестове какво е това търсачка, какво търси и как го намира в Интернет.

Простили сме отдавна фаталното неразбиране на съда по това дело. Въпреки изложеното пространно становище от университетски преподаватели по авторско право, на които още веднъж благодаря за професионалната подкрепа.
Да, добрите хора загубиха битката в съда, но спечелиха търговската битка. Така става в живота. Само с крадене не се живее, нито се преуспява. Иска се нещо повече от това. Нарича се иновативно мислене. Кураж, да пилееш пари на вятъра в съдебни дела след като от самото начало си наясно, че няма шанс да спечелиш тази битка. Не и тогава, в 2004г. когато, ще си послужа с думите на великия Маркес: „Светът [Интернет]  беше толкова скорошен, че много неща нямаха име, и за да ги споменават, трябваше да ги посочват с пръст.” (Сто години самота, Габриел Гарсиа Маркес).


понеделник, 6 февруари 2012 г.

DEAR READERS


УВАЖАЕМИ  ЧИТАТЕЛИ НА WEBCAFE,


Високо ценя и уважавам честното Ви мнение, изразено под формата на коментари към авторския ми материал за авторските права, публикуван в webcafe, днес 07/02/12.
Затова ще отговоря на първите седем коментара в последователността, с която са публикувани:

#1
Да, наистина, написаното е вярно. ПРОФОН е една от няколкото български организации за колективно управление на авторски права. Ако тези организации престанат автоматично да съществуват, творци като Графа, Белослава, Васко Гюров и много други като тях няма да получат нито стотинка за своето творчество, дори когато кракът им е счупен и не могат да излязат на сцената, за да съберат пари от концерт. Също и когато детето им е болно. Тези организации все още са нужни, но те нямат добра комуникация и обществото не знае какво точно вършат.

#2
„Сълзливата история с бедната женица” е по материали от амераканския печат. Бях потресена, когато прочетох за една чернокожа самотна майка, осъдена от американски съд затова, че е изтеглила и съхранява на личния си компютър няколко филма и малко музика.

#3
Повярвайте ми, авторката познава отлично този пейзаж, организаторите, вдъхновителите на протестите, подгряващите и въобще всички. Към кого ще се обърнете за помощ ако утре Ви блокират сайта, което между впрочем, по сегашните закони може да се случи и днес, към някой самодеец, който носи лозунги пред НС? Опитайте. Съдът не е шега работа, повярвайте ми. Отлично разбирам какво се случва в света в момента. Замислете се върху следната последователност:
-          Защо докато викахме против SOPA в Токио тихомълком подписаха ACTA?
-          Има ли връзка между тях и каква е тя?
Мога да Ви помогна с отговорите. Също и със защита на Вашите авторски или човешки права, ако се наложи. Не съм злопаметна.

#4
Вече Ви писах чрез редакцията на webcafe

#5
Разсъжденията Ви за авторските права са доста разхвърляни. Има смесване между авторски права и права върху търговски марки. Ако Ви се говори за ментета .... Присъствали ли сте на унищожаване на ментета в България? Например на CD-та. Обикновено са канят представители на чуждестранните дипломатически мисии, за да им покажем че сме ефективни в борбата с ментетата. Използва се или валяк, ако са CD или часовници, ако са дрехи – ги горят. 
Ако можете да избирате между оригинален парфюм или менте (което след известно време започва силно да мирише на плодова ракия), кое бихте предпочели? Да подарите истински Кристиан Диор на любимия човек или да се изложите с ментето?

#6
Същото като #4

#7
Не разбирам за или против сте Валя Балканска, респективно нейните наследници, да получава приходи от авторски права? Ако правилно се ориентирам в значението на думата „захлеби”, може би е редно да приемем, че и творците са хора, които имат право на нещо повече от хляб. Или ги обичаме само ако са бедни и спят по пейките?

Не виждам смисъл да обяснявам смисъла на написаното от мен.
Той е обобщен в следното:
НЕ НА АКТА, ДА НА АВТОРСКИТЕ ПРАВА
Това е моето верую, което не се страхувам публично да призная. Нито се срамувам от него.

P.S. Извинявам се, че няма да последвам препоръката на „Дракон с кисело зеле” да прочета статията на уважавания от него автор. Радвам се за него, че е намерил  хранително съдържание по темата. Браво!


Silence of the Lambs


Разбира се, че знаех колко много камъни ще получа с публикацията за авторските права. 

Живея под старата луна на тази, напоена с плач и сълзи земя, достатъчно дълго, за да знам какво ще се случи. Като казвам напоена със сълзи, имам пред вид ненапоена с кръв земя.
Да, такава е нашата земя, напоена с истеричен смях и плач. Изглеждаме някак неспособни да разсъждаваме спокойно, трезво над събитията около нас. Вместо спокойно да чуем внимателно всички гласове около нас, да открием някакъв бисер и в най-смрадливата на пръв поглед плява, винаги неизменно, първата ни реакция е да хвърлим камък, викайки, крещейки
„Ква е тая бе? Тя ли ще ми каже на мене дали съм пират или не съм? Ще си бъда какъвто си искам, а тая да вземе да се скрие”
Това е нашата българска форумна култура. Ругатни, псувни, обиди и ... друго май няма.

Единственото, което ме потресе, е мълчанието на приятелите, колегите, хората които могат да добавят нещо смислено към тази дискусия.

А то би могло да бъде следното:
- Защо никой от професионално ангажираните с авторски права светила в България не се ангажира ясно и недвусмислено с мнение, което не е непременно в пълен унисон с модната кауза "Аз съм пират по душа";
- Какво ще се случи с авторските права ли? Ще се случи най-накрая дългоочакваната реформа в авторското право;
- Между другото "сълзливата историйка за женицата с двете деца е по материали от американския печат".

Когато знаеш, че каузата ти е обречена на неразбиране, не се тревожиш да броиш раните от куршумите. Тревожи единствето тишината от мълчанието на агнетата.

Ако искате да преброите приятелите и съмишлениците си публикувайте нещо, което никак, ама никак, няма да допадне на най-широката аудитория в тази държава:

COPY & PASTE



    


Смърт за авторските права или раждане на нещо ново.  
Какъв би бил светът без авторски права?







Дискусията за авторските права, подета във всички медии, без изключение, рискуваше да остане еднополова. Допреди Откритото писмо на Профон и другите организации за колективно управление на авторски права. Иска се доста голям кураж да напишеш такова писмо и да го публикуваш във време, в което тълпата крещи задъхано НЕ НА АСТА! Мнението на тези организации си остава мнение на силно засегната от реформата в авторските права, страна. Малцината, които се осмелиха да заяват открито позицията си, която не е непременно  НЕ НА АСТА! бяха подложени на сериозен обстрел с камъни и освиркване по форумите. Страстите здравата се нагорещиха. 

НЕ НА АСТА!  означава ли ДА НА ПИРАТСТВОТО!?  
Няма ли някой най-сетне да каже какво да правим с авторските права? Край. Смърт на авторските права! Какво ще каже младежът от първия ред в демонстрацията? Ако утре създаде музикален шедьовър, най-страхотния албум, който можем да си представим, ще се откаже ли от правото си светът да узнае, че именно той, Георги от Троян, в неизвестна за много туристи държава е създал този masterpiece? Настина ли искаме да се лишим от приходите, които се полагат за творческия ни труд? Сигурни ли сме, че точно това искаме? 

Да има или да няма авторски права?
Какви да бъдат тези права? Ограничени? За 100, за 200 години, до двадесет и девето коляно? Неограничени? Нека някой от фронтмените на негативната кампания да обясни смислено, на разбираем за всеки юридически език, какви закони за интелектуалната собственост в Интернет да се създадат, които да не обиждат достойнството и суверенитета ни?

Всичко, което виждаме около нас си е извоювало, по един или друг начин правото да съществува.  Магнатите и пиратите са две страни на една и съща монета. Винаги ги е имало. Нищо ново под старата луна (Шекспир). Да не забравяме за шумните публични процеси и бесилките с пирати по пазарните площади във времената, когато корабоплаването е било точно толкова важно за бизнеса, колкото е Интернет днес. По ирония на съдбата, Холивудската филмова индустрия,  спечелила огромни приходи от истории за пирати, в момента страда от непоносимо главоболие, причинено от един съвременен пиратски пристан (thepiratebay.org) 

Колко важно е усещането за справедливост в социалния живот? 
Да поразсъждаваме малко.
„Не е честно гадните пирати да ни крадат филмите без да стават от стола си дори.” – крещят едни.
„Не е честно алчните продуценти да ни измъкват всяка стотинка от джоба, всеки път щом си включим компютъра.” – възмущават се други.
Не е честно да си честен, а другите да не са. Кое е честно и кое не? 

Не е честно с copy and paste да вземеш нечий чужд разказ и поставяйки своето име най-отдолу да го публикуваш в личния си блог, перчейки се с творчески заложби в областта на съвременната проза. Нали така?

Не е честно да даваш изявления за пресата от частния си самолет и в същото време в затвора да бъде хвърлена една самотна майка затова, че е дръпнала от торент сайтовете два детски филма, за да зарадва хлапетата си. Ти имаш хиляди, много хиляди филми и милиарди в банките, а те нямат дори джобни, но могат да забравят за час-два колко смазващо бедни са като се посмеят с Шрек и Скуби Ду. Господинът с частния самолет би могъл да понесе тази нищожна загуба (не стига дори за нов стик за голф) и да остави бедната женица да поразвесели дечицата си.

Не е честно, направо е отвратително да фабрикуваш в мръсния си  гараж некачествени копия на музиката на Вивалди или Металика и после да продаваш тези долни ментета на хората, а със спечелените пари да си купиш джип и да газиш старци по пешеходните пътеки. Не е ОК, нали?

Не е честно, да ви блокират блога, както и на милиони други хора, само защото сте илюстрирали публикациите си с няколко картинки от Гугъл. Не е честно, нали? 

Има нещо, което се нарича симетрия. Или баланс. Това е онова нещо, което крепи изкусния акробат върху въжето. Ако не си акробат, нямаш място на опънатото въже. Но ако си, бъди съвършен. Овладей баланса. Контролирай дишането. Бъди господар на онова опънато въже. Иначе? За нищо на света не бихме искали да видим как акробатът се пребива и умира пред очите на децата. Уви, има и такива хора, които биха искали да видят точно това. Вие от кои сте? От тези, които искат светът да е добре уравновесен или се наслаждавате на хаоса, който помита всичко по пътя си? Винаги, във всички епохи, най-голямото предизвикателство за правото е било и си остава да намери баланса между обществения интерес и правата на Георги от Троян. Най-добрите закони са онези, в които правата и задълженията за всеки се отмерват с еднаква мярка. Колкото на теб, толкова и на мен. От историята сме научили, че под слънцето или старата луна оцелява само жизнеспособното. Същото е със законите, като социална форма на живот. Нежизнеспособните са обречени на гибел. 

Кампанията НЕ НА АСТА! няма водеща метафора.   
Тя е само едно истерично отрицание. А симетрията, баланса в природата са основен закон, без който всичко изчезва. Остава споменът за него и вкаменелости, изложени в музея. Когато крещим против цензурата в Интернет, трябва да сме пределно наясно дали сме за или против хаоса. Ако сме против хаоса трябва да предложим смислени решения, да помогнем първо на правителството си да вземе мъдро решение и да му кажем какво мислим за „честното” използване на Интернет, с какви механизми могат да се осигурят приходи от публикуваното съдържание, да предложим на самите създатели и разпространители на фирми, вместо да преследват  торент сайтовете, те самите да си направят такива сайтове с платен месечен абонамент и да демонстрират разбиране и уважение към милионите си потребители в Интернет. И още много други смислени неща   можем да кажем и да предложим, за да се чуе гласът ни не само у нас, не само в Европа дори, но да стигне чак до Холивуд. 

"НЕ" НА АСТА! „ДА” НА АВТОРСКИТЕ ПРАВА! ми звучи балансирано и жизнеспособно. Без авторски права не може да има голямо изкуство. Само „copy and paste”. А това вече не е никакво изкуство.  Ако все пак го обявят  за такова,  значи, дошло е време да измислим друга дума за изкуство.




 

неделя, 5 февруари 2012 г.

Electric Thoughts


Хората ми приличат на разноцветни жици, омотани, преплетени, вплетени едни в други в космическа интегрална схема. Отвън разноцветни, отвътре голи жици, наречени нерви, по които тече ток от емоции. Това е човекът - нерви и шарена обвивка за безопасност. Оголените нерви стряскат, тревожат, дават късо съединение, затова обвивката трябва да е непокътната.

По нервите на някои хора протичат емоции, от които можеш да осветиш коледно дръвче или дори цял лунапарк.

Други са толкова мощни, че захранват цели електроцентрали, разтърсват света с мощните импулси на умовете и емоциите си.

Трети, предизвикват пожари.

Четвърти, направо убиват със своето електричество.

Пети, създават музика. Те са ми любими. Нима, музиката не е най-хубавото нещо, създадено от човека?

Ако всички хора се хванат за ръце и електричеството от емоциите им бъде уловено с някакъв мощен уред, с получения заряд бихме могли да осветим Галактиката като дискотека.

Ето и малко Electric Thoughts на Alive. Inc